Suhtlemisoskust on läbi aegade peetud hea müügimehe kindlaks tunnuseks. Pärast väikest vestlust asjaosalistega selgub tavaliselt, et meil on heast suhtlemisoskusest üpris erinev arusaam. Tõenäoliselt ei olegi võimalik kokkuleppele jõuda, milline on parim müügimees või milline on parim suhtleja. Üks on selge, ainult suhtlemisoskus pole piisav ei parimaks müügimeheks, juhiks ega meeskonnakaaslaseks saamisel.
Hea sõber Elari kirjutab oma blogis samal teemal. Loe ja mõtle kaasa.
Parim müügimees ei ole parim suhtleja
Mäletan, kui neliteist aastat tagasi oma esimesele müügitööle asumist kaalusin, ütles mu sõber Ilmar, et see sobib sulle nagu rusikas silma auku. Ma olla hea suhtleja ja kindlasti saan väga hästi hakkama, arvas ta. Ilmaril ei olnud õigus, sest esimesed üheksa kuud ei suutnud ma müüa mitte midagi ja kaalusin rohkem kui kord loobumist. Siis mäletan, et mu juhid võtsid mind kordamööda ette ning ütlesid, et ma võtku ennast kätte või… kusjuures ma solvusin. “Ma olen ju suurepärane suhtleja, ma alles käivitun, soojendan, harjutan.”
Jah suhtlemises olen ma hea st rääkida oskan, arutlesin endamisi. Aga äri leida ei oska, ma ei osanud ennast ega oma teenust müüa. Lisaks kartsin võõraid inimesi.
Mulle tuli see kuidagi eredalt meelde seoses uute müügimeeste värbamisega. Mitte keegi ei ole mulle intervjuul öelnud, et ta ei oska suhelda, vastupidi kõik on absoluutselt parimad ühes asjas – suhtlemises. Müük aga ei olegi ainult oskuslik suhtlemine, kommunikatsioon, kuulamine ja rääkimine. Palju rohkem on see oskus leida ülesse huvitatud osapool, keegi skeptik, kellel sind on vaja.
Huvitav küll, aga viimasel ajal näen, et mida vaiksem ja vähem ekspressiivne müügiinimene, seda paremaid tulemusi ta loob. Mainoris on sama, vaiksed üliõpilased teevad huvitavamaid sisekaemusi, kui paljusõnalised.
Suhtlemine polegi raske, postitada ilusaid instagrammi pilte, teha kampaaniaid facebookis või saata uudiskirju. Palju keerulisem on luua süsteem, mille väärtust mõistetakse ja oodatakse ning saada nõusolek selle eest tasu küsida. Professionaalid saavad tasu, amatöörid mitte.
Kokkuvõtteks. Suhtlemine on inimeseks olemise osa, vajaduse selgitamine ja ellu viimine ning tasu küsimine, tahab õppimist.
Otse Elari Tamm blogist
Siit leiab Belbini töökoha nõuete analüüsi küsimustiku. TASUTA
Kuidas leida oma ettevõttest üles parim müügimees?
Juhan on klientidega suurepärane, alati sõbralik ja saab kundedelt kiita, et ta pole pealetükkiv. Jube tore, eks. Aga uusi kliente Juhan ei too ja olemasolevatele lisamüüki teha ei suuda, kuigi see on tal ametijuhendis kirjas. Mida Juhaniga peale hakata?